Medijpratība
Medijpratība ir zināšanu un prasmju kopums, kas nepieciešams darbam ar informācijas avotiem – informācijas atrašanai un analīzei, informācijas sniedzēju funkciju izpratnei, informācijas satura kritiskam izvērtējumam, objektīvas informācijas atšķiršanai no tendenciozas, dažādos avotos pieejamo ziņu salīdzinājumam, lai veidotu savu pamatotu viedokli. Mediju pratība ietver arī prasmi praktiski lietot medijus (definīcija no Latvijas mediju politikas pamatnostādnes 2016 .–2020. gadam).
Drossinternets.lv organizētajos zināšanu par drošību internetā un medijpratību pārbaudes testos, kā arī nozares ekspertu veiktajos pētījumos atklājas, ka bērniem un jauniešiem internetā ir grūtības atšķirt melus no patiesības, viņi uzticas sociālajos tīklos atrodamajai informācijai un dalās ar to, nepārbaudot, vai tā ir uzticama, tādējādi kļūstot līdzatbildīgi nepatiesas un maldinošas informācijas izplatīšanā.
Foto: Pexels.com
Drossinternets.lv kā vienu no savām prioritātēm, izglītojot bērnus un jauniešus par drošu un jēgpilnu interneta izmantošanu, ir izvirzījusi digitālās lietpratības veicināšanu, tāpēc arvien vairāk pievēršas dažādu materiālu izstrādei, kas paredzēti bērnu un jauniešu medijpratības zināšanu apguvei un kritiskās domāšanas stiprināšanai, lai viņos attīstītu šādas prasmes:
- informācijas pratība,
- mediju pratība,
- vizuālā pratība,
- ziņu pratība,
- spēļu pratība,
- digitālā pratība u. c.
Skolēns ar attīstītu digitālo lietpratību izmanto digitālās tehnoloģijas un medijus jēgpilni, kritiski izvērtējot jebkuru saturu un koplietojot to atbildīgi.
Metodiskie materiāli par medijpratību
Drossinternets.lv izstrādātie metodiskie materiāli ietver informāciju pedagogam padziļinātai temata izpētei, praktiskus ieteikumus mācību procesa organizēšanai, darba lapas, tiešsaistes testus, projektu aprakstus skolēnu digitālās lietpratības pilnveidei sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā, veicinot izpratni par:
- ziņu veidošanu un mediju lomu realitātes atspoguļošanā;
- reklāmu mērķi un biežāk izmantotajām pārdošanas stratēģijām;
- gudru un daudzveidīgu digitālo tehnoloģiju izmantošanu uzdevumu un problēmu risināšanā.
Metodiskie materiāli un noderīgi resursi par šo tēmu:
Digitālā labbūtība: Viltus laime 7.–12. kl
Sociālo mediju funkcijas un ietekme 10.–12. kl
Mākslīgā intelekta (MI) izmantošana eseju rakstīšanā 9.–12. kl
Atbildīga ģeneratīvā MI izmantošana 9.–12. kl
12 nodarbību plāni skolēnu medipratības pilnveidei
Prezentācija "Digitālā satura veidotāji" 9-12.kl
Prezentācija "Mediji sporta jomā" 7.-12.kl
Dienasgrāmata "Esmu digitālā līmenī"
ChatGPT virtuālais asistents - uzticēties vai pārbaudīt
Padomi sarunai ar bērnu par drošību internetā
8 satura manipulācijas paņēmieni
Ieteikumi informācijas pārbaudei
Prezentācija "Domā, pirms notici!" nodarbībai klasē
Prezentācija "Šī nodarbība izraisīs SENSĀCIJU" nodarbībai klasē
Prezentācija "Kāpēc Tu ar mani runā?" nodarbībai klasē
Materiāls 10.–12. klašu skolēniem "Vai vienradži eksistē? Sazvērestības mīti - cēloņi un sekas"
E-zināšanu čempionāts 1.- 4. klasei
E-zināšanu čempionāts 5. - 7. klasei
E-zināšanu čempionāts 8. - 9. klasei
E-zināšanu čempionāts 10. - 12. klasei
Rokasgrāmata skolotajiem “Supervaroņi internetā” darbam sākumskolā
Rokasgrāmata skolotajiem “Supervaroņi internetā” darbam pirmsskolā
Medijpratības resursu apkopojums 2018
Kultūras ministrijas medijpratības resursu apkopojums 2019
Tiešsaistes tests “Foto detektīvs” 1.-.4. klasei
Tiešsaistes tests “Foto detektīvs” 5.- 9. klasei
Tiešsaistes tests “Foto detektīvs” 10.- 12. klasei
Tiešsaistes tests "Izaicini savas pelēkās šūnas!" 1.- 4. klasei
Tiešsaistes tests "Izaicini savas pelēkās šūnas!" 5 -7. klasei
Tiešsaistes tests "Izaicini savas pelēkās šūnas!" 8.- 9. klasei
Tiešsaistes tests "Izaicini savas pelēkās šūnas!" 10.- 12. klasei
Tests 3.klases skolēniem par drošību internetā un medijpratību
Tests 6.klases skolēniem par drošību internetā un medijpratību
Metodiskie ieteikumi darbam pēc 3.klases skolēnu zināšanu diagnosticēšanas
Metodiskie ieteikumi darbam pēc 6.klases skolēnu zināšanu diagnosticēšanas
Metodiski ieteikumi skolēnu digitālās lietpratības stiprināšanai