Biežāk uzdotie jautājumi
Ja vēlies uzdot jautājumu vai sazināties ar Latvijas Drošāka interneta centru, aizpildi kontaktformu (zemāk) vai raksti uz info@drossinternets.lv
Kā rīkoties, ja sociālajos tīklos raksta nepazīstamas personas?
Neatbildi un neiesaisties tālākās sarunās ar nezināmām personām! Atceries, ka Tu nezini, kas ir otrā pusē - tas var būt viltus profils. Tu vari:
- Liegt piekļuvi svešām personām skatīt sava konta informāciju, uzliekot statusu “Privāts konts” (lielākā daļa sociālo tīklu to piedāvā), lai Tavs konts būtu redzams tikai draugiem vai cilvēkiem, kurus esi apstiprinājis/usi.
- Bloķēt konkrēto lietotāju, ar kuru nevēlies kontaktēties - liedzot tam iespēju sazināties ar Tevi un piekļūt Tavai konta informācijai.
- Lietot cita veida konta privātuma un drošības iestatījumus attiecībā uz informāciju, kuru nevēlies, lai būtu redzama ikvienam vai redzama tikai tuvākajiem draugiem.
Esi vērīgs, pirms atbildi nepazīstamām personām. Izlasi pazīmes, kas raksturigas viltus kontiem:
Kā atpazīt viltus kontu Instagram?
Kā atpazīt viltus kontu Facebook?
Informāciju par konta drošības un privātuma iestatījumiem meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Kā izdzēst savu Facebook kontu (profilu)?
Facebook piedāvā divas iespējas - Tu vari:
- Dzēst kontu pavisam (Spied šeit) – neatgriezeniski tiks dzēsta visa Tavā kontā ievietotā informācija, piemēram, bildes, sarakste ar draugiem u.ml.
- Deaktivizēt kontu jeb uz laiku to slēgt. Ja kontu deaktivizēsi, jebkurā brīdī to varēsi atkal aktivizēt, nezaudējot kontā ievietoto informāciju. Lai to izdarītu, spied uz “Settings” (Iestatījumi) „Security” (Drošība) un “Dacitvate my account” (Deaktivizēt kontu).
Papildu informāciju meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Kā atpazīt viltus profilu (aizdomīgu kontu) sociālajos tīklos, piem., Instagram, Facebook?
Parasti šādos kontos:
- Viltus profilā tiek ievietotas no interneta paņemtas citu cilvēku fotogrāfijas,
- Viltus profils seko lielam lietotāju skaitam,
- Viltus profilā nav nevienas bildes, kas uzņemtas, piemēram, Latvijā vai kopā ar citiem cilvēkiem.
- No viltus profila raksta angļu valodā un pārspīlēta vēlme sazināties
Pazīmes, kas raksturīgas viltus kontiem apkopotas padomu materiālos:
Kā atpazīt viltus kontu Instagram?
Kā atpazīt viltus kontu Facebook?
Lai maksimāli mazinātu riskus, saskarties ar nevēlamiem svešiniekiem, lieto privātuma iestatījumus – uzliekot “Privāts konts” statusu vai citus iestatījumus, kurus meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Kā rīkoties, ja kāds piekļuvis manam sociālā tīkla kontam un nomainījis paroli?
Lai atgūtu kontu, Tev ir vairākas rīcības iespējas:
- Pārbaudi savu e-pastu! Uz e-pasta adresi, ar kuru reģistrējies sociālajā tīklā, parasti atnāk brīdinājuma vēstule par paroles maiņu. Meklē brīdinājuma vēstulē saiti “Revert this change” (“Atsaukt izmaiņas”), spied uz tās, lai atgūtu savu kontu.
- "Log in" logā spied uz „Forgot password” (“Aizmirsu paroli”), un uz Tavu e-pasta adresi atsūtīs saiti, lai nomainītu paroli - uzreiz to izdari. Ja uz e-pastu jaunā paroles atjaunināšanas saite neatnāk, tad visticamāk ir konta iestatījumos nomainīta arī e-pasta adrese, un Tev nekavējoties jāziņo sociālo tīklu administrācijai, izmantojot “Report” pogu vai aizpildot speciāli šādiem gadījumiem paredzētas elektroniskās formas. Papildu informāciju meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
- Papildus iesakām nomainīt arī e-pasta paroli.
Kā es varu izdzēst savu bildi no Google rezultātiem, ja es jau to izdzēsu no sava sociālā tīkla konta?
Neskatoties uz to, ka bilde/attēls ir izdzēsts no Tava sociālā tīkla konta, Google meklētājprogramma turpinās to uzrādīt, jo ir to saglabājusi.
Lai to izdzēstu, Tev jāaizpilda speciāla pieteikuma forma, pieprasot Google dzēst konkrēto attēlu no Google, tomēr paies laiks, kamēr tā vairs nebūs pieejama caur Google meklētājprogrammu.
Papildu informāciju meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Kā paslēpt to, kas parādās, ierakstot Google savu vārdu, uzvārdu?
Daudzi sociālie tīkli piedāvā privātuma iestatījumos atzīmēt, ka, meklējot ārpus sociālā tīkla vietnes, piem., Google meklētājprogramma, neuzrādīs Tavu profilu/kontu un tur esošo informāciju. Ja to neesi izdarījis, tad, lai izdzēstu informāciju no Google, tā vispirms ir jāizdzēš no pirmavota, piemēram, no sava sociālā tīkla konta, kurā esi to ievietojis. Papildu informāciju meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Kā ierobežot piekļuvi bērniem nevēlamam interneta saturam?
Pamācības, kā uzstādīt satura filtrus viedierīcēs dažādos sociālajos tīklos, lai ierobežotu piekļuvi bērniem nevēlamam saturam, meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Ieteikumi vecākiem bērnam paredzētā satura uzraudzīšanai un kontroles rīki pieejami padomu materiālā Bērniem nepatīkams un biedējošs saturs internetā? Kā rīkoties?
Kā izdzēst savu Instagram kontu?
Līdzīgi kā Facebook, arī Instagram profilu vari "Deaktivizēt" ("Uz laiku iesaldēt") vai pilnībā "Dzēst". Lai to izdarītu, ielogojies savā kontā no interneta pārlūka, ej uz "Settings" , „Edit Profile” un izvēlies vajadzīgo: uz laiku deaktivizēt – „Temporarily disable my account” vai pavisam dzēst – „Permanently delete my account”. Kad to būsi izdarījis – profils tiks neatgriezeniski dzēsts. Instagram norādes šādu darbību veikšanai pieejamas ŠEIT
Papildu informāciju meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.
Kā rīkoties, ja kāds veido viltus kontu (profilu), lai mani aprunātu?
Viltus profils ir pārkāpums. Ziņo tīmekļa vietnes/lietotnes administrācijai vai Drossinternets.lv Ziņojumu līnijai. Administrācijai ir pienākums nekavējoties dzēst šādu viltus profilu. Izmanto „Ziņot”, “Report” un/vai „Report abuse” pogas. Par notikušo informē vecākus vai jebkuru citu uzticības personu. Iespējams, persona, kas veic pret Tevi negatīvas darbības internetā, ir Tavs klasesbiedrs/klasesbiedrene vai kāds no Tavas skolas.
Ja tev ir grūti vai neērti par to runāt ar vecākiem vai citiem pieaugušajiem, zvani uz Uzticības tālruni 116111. Tur tu saņemsi psihologa atbalstu un konsultāciju, un jūs kopīgi izdomāsiet, kā rīkoties.
Papildu informāciju par ziņošanas iespējām meklē Socialo tīklu drošības ceļvedī.
Ko darīt, ja mani internetā apsmej?
Lai arī cik grūti būtu, Tev par to būtu jāizstāsta vecākiem, viņi var palīdzēt šo problēmu atrisināt. Ja apsmiešanu piedzīvo no klasesbiedriem vai skolasbiedriem, vari runāt arī ar klases audzinātāju vai skolas direktori.
Tev ir iespēja bloķēt no sava konta tos, kuri Tevi apsmej un ziņot par notikušo sociālo tīklu/lietotnes administrācijai, izmantojot „Ziņot”, "Report" un/vai „Report abuse” pogu.
Ja Tev ir grūti vai neērti par to runāt ar vecākiem vai citiem pieaugušajiem, zvani uz uzticības tālruni 116111. Tur tu saņemsi psihologa atbalstu un konsultāciju, un jūs kopīgi izdomāsiet, kā rīkoties.
Papildu informāciju par ziņošanas iespējām meklē Sociālo tīklu drošības ceļvedī.