Jaunumi

07.12.2021 / 10:01

Infografika - vai jaunieši pārbauda informāciju

Vecākiem ir svarīga loma cīņā ar nepatiesas informācijas izplatību jauniešu vidū. Tikai katram trešajam pusaudzim Latvijā ir ieradums pārbaudīt informācijas patiesumu, pirms viņš ar to dalās interneta vidē. Vairāk nekā puse atzīst, ka skolā nav mācījušies, kā pārbaudīt informācijas patiesumu. Tāpēc nozīmīga loma cīņā ar misinformāciju* ir tieši vecākiem, kurus bērni min kā primāro informācijas avotu, lai pārliecinātos par informācijas patiesumu gadījumos, kad bērns internetā ir saskāries ar šaubīgu informāciju vai saprot, ka internetā lasītajam vai redzētajam nevar ticēt. Tā liecina Telia Company un Drossinternets.lv veiktie pētījuma rezultāti, kuri apkopoti INFOGRAFIKĀ.
 

  • Ar nepatiesu informāciju interneta vidē Latvijā bieži mēdz saskarties trešdaļa jeb 34% bērnu un jauniešu vecumā no 11 līdz 17 gadiem. Turpat puse jeb 47% respondentu saka, ka ar melīgām un patiesībai neatbilstošām ziņām mēdz saskarties dažreiz. Visbiežāk tās ir tā dēvētās klikšķēsmas, attēlu viltojumi un viltus ziņas, vairumā gadījumu tās ir tenkas par slaveniem cilvēkiem.  
  • Katrs desmitais pusaudzis atzīst, ka nekad nemēdz pārbaudīt informācijas patiesumu, pirms dalās ar to sociālajos tīklos. Vairums ‒ 62% aptaujāto ‒ to dara dažreiz vai reti. Vairumā gadījumu jaunieši informācijas patiesumu mēdz pārbaudīt, meklējot to mācībām, vaļaspriekiem un brīvā laika interesēm – tā apgalvo vairāk nekā puse respondentu. Jauniešu vidū ir vērojama nedalīta uzticība influenceru un blogeru teiktajam – tikai trešdaļa pārliecinās par šāda veida informācijas patiesumu. Tikai nepilna piektdaļa respondentu mēdz pārbaudīt draugu un paziņu sniegtās informācijas patiesumu.

Drossinternets.lv aicina iepazīties ar sešiem ieteikumiem, kā izvērtēt un pārbaudīt, vai  publicētajai  informācijai var uzticēties. IETEIKUMI pieejami šeit >>> 

 

2021. gadā veiktā pētījuma ietvaros Latvijā aptaujāti 1000 bērnu un pusaudžu vecumā no 11 līdz 17 gadiem. Telia Company rosinātajā kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā piedalījās vairāk nekā 5000 pusaudžu Baltijas valstīs, Somijā un Zviedrijā. Pētījums Latvijā veikts ar Telia Company grupas uzņēmuma SIA Telia Latviju atbalstu.


Drossinternets.lv ir arī sagatavojis ieteikumus, kā izvērtēt un pārbaudīt, vai publicētajai informācijai var uzticēties. Ieteikumi ir pieejami šeit >>>

 

* Nepatiesa vai maldinoša informācija, kuras izplatītāja nolūks nav bijis negodprātīgs, un izplatītājs pats nezina, ka informācija ir nepatiesa un kaitē sabiedrībai.